Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores profil

I Rishøjens børnehus er vores mål at skabe et trygt, inkluderende og udviklende miljø, hvor alle børn føler sig set, hørt og støttet i deres individuelle udvikling. Som en del af Asgård/Kirstinedal-området, er vi tæt forbundet med lokalsamfundet og har et stærk samarbejde med de syv andre institutioner i området. Vores beliggenhed nær Kirstinedalsskolen i Køge Nord, giver os et rigt grundlag for at skabe en sammenhængende hverdag for børnene. 

Pædagogik med fokus på relationer og nærvær. 

I vores hus arbejder vi ud fra overbevisningen om, at tætte relationer og mindre fællesskaber giver de bedste rammer for børns trivsel, læring og udvikling. Derfor arbejder vi i mindre grupper, hvor hver voksen har ansvar for en gruppe på 4-8 børn. Dette giver os mulighed for at skabe nærvær og opbygge stærke relationer, hvor vi kan imødekomme hvert barns unikke behov og styrker. Vores tilgang sikre et fælles ansvar for børnenes trivsel og udvikling på tværs af hele institutionen. 

Et trygt og stimulerende læringsmiljøer.

Rishøjens børnehus er et ældre hus med mange små rum, der skaber mulighed for mindre fællesskaber og fokuserede aktiviteter. Vores to legepladser - en for vuggestuen og en for børnehaven - er designet til at fremme motorisk udvikling, fantasi og fællesskab. Børnene kan udforske bakker, klatre i stativer, lege i sandkassen eller tage en tur på gyngerne. Vi har også et bålsted, hvor vi sammen laver frokost eller eftermiddagsmad, hvilke skaber gode rammer for læring og socialt samvær i naturen. 

Fokus på inklusion og individuel støtte

Vi tilpasser vores grupper og aktiviteter ud fra hvert barns udviklingsniveau og relationelle behov for at sikre, at alle børn får den bedst mulige støtte og omsorg. Vi lægger særlig vægt på at støtte børn i udsatte positioner og sørger for, at de får den opmærksomhed, de har brug for, så de kan trives og udvikles sig i deres eget tempo. Vores mål er at skabe et inkluderende miljø, hvor alle børn føler sig trygge og værdsatte, og hvor deres unikke potentiale kan blomstre. 

Læring gennem natur, bevægelse og oplevelser

I Rishøjens børnehus ser vi naturen som en vigtig lærings arena. Vi tager ofte på tur, hvor børnene får mulighed for at udforske skov, strand og andre naturområder. Disse ture stimulerer børnenes nysgerrighed, sanser og motorik, samtidig med at de styrker sociale færdigheder og samarbejdsevner. Derudover arrangerer vi en årlig dagskoloni, hvor vi er på Åsen. her tilbringer vi en uge med udendørs aktiviteter, naturundervisning, bålhytte og oplevelser, der styrker fællesskabet og giver børnene nye udfordringer. 

Samarbejde og fællesskab

I Rishøjens børnehus ser vi os selv som et stort fællesskab, hvor børn, forældre og pædagoger arbejder sammen om at skabe en dagligdag præget af omsorg, nysgerrighed og glæde ved at lære. Vi tror på værdien af samarbejde og åben dialog og inddrager forældrene aktivt i deres børns hverdag og udvikling. På den måde sikre vi, at alle børn for den bedste start på livet i trygge og støttende rammer.