PRAKTIKBESKRIVELSE
Dagtilbudspædagogik anden og tredje praktikperiode
2. udgave - Pædagoguddannelsen 2014
Praktikbeskrivelsen består af 2 hoveddele:
A. Beskrivelse af praktikstedet
B. Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode. Specialiseringsmuligheder for Dagtilbudspædagogik, herunder studerendes læringsmål og praktikvejleders praktikudtalelse
Vejledning til udfyldelse af denne praktikbeskrivelse med uddannelsesplan. Praktikinstitutionen udfylder de hvide felter med oplysninger om institutionen.
Under de enkelte praktikperioder udfyldes de relevante perioder med beskrivelser af hvordan man arbejder i institutionen med de respektive videns-og færdighedsmål.
Den studerende udarbejder læringsmål for den pågældende praktikperiode i skabelonen under uddannelsesplanen. Den studerendes læringsmål beskriver, hvordan han/hun konkret vil arbejde med periodens videns- og færdighedsmål i løbet af praktikken. (Man kan skille den studerendes læringsmål ud i et særskilt dokument).
Praktikvejleder udfylder praktikudtalelsen efter statusmødet. Der er skabelon hertil under den studerendes læringsmål. Praktikbeskrivelsen inddrager således både praktikstedets uddannelsesplan og den studerendes læringsmål samt praktikstedets praktikudtalelse. (praktikudtalelsen kan adskilles fra praktikbeskrivelsen, når den videregives til professionshøjskolen).
A. Beskrivelse af praktikstedet
Institutionens navn: Rishøjens børnehus
Adresse: Rishøjvej 1B, 4600 Køge
Tlf.: 56676390
E-mailadresse: marianne.s.hansen@koege.dk
Hjemmesideadresse: Rishoejens-boernehus.aula.dk
Åbningstider: Mandag til torsdag kl. 6.20-16:45, fredag kl. 6.20-16.30
Institutionsleder: Marianne Nielsen
Specialiseringsmuligheder på praktikstedet:
Dagtilbudspædagogik
Fysiske rammer, ude og inde:
Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet).
Vi er en institution med tre stuer; en vuggestue og to børnehavestuer, samt et alrum.
Vi har to store legepladser, en til vuggestuen og en til børnehaven, som vi gør stor brug af hver dag.
Vi har et godt nærmiljø med bl.a. byens legepladser, BMX-bane og æbleplantage, som vi bruger ved turer ud af huset.
Antal børn/unge/voksne:
Der er 60 børn, 11 personaler og en leder. (herudover løsvikar).
Fælles områdeledelse Asgård og Kristinedal
Aldersgruppe:
Vi har børn i alderen 0 til 6 år.
Beskrivelse af målgruppen:
Målgruppen består hovedsageligt af ressourcestærke familier, og ca. 5% er familier i udsatte positioner.
Indsatsområder/aktuelle projekter:
Vi prioriterer at arbejde i mindre fællesskaber, så vi arbejder nærværende med alle børn. Derved har vi lettere ved, at lave en fokuseret indsats, hvis der er behov for dette.
Arbejdsmetoder:
Beskrivelse af institutionens foretrukne pædagogiske metoder og begrundelser herfor.
Vi arbejder ud fra ”den nye styrkede læreplan”.
Vi arbejder med at indrette små læringsmiljøer, særligt på legepladsen, med udgangspunkt i børneperspektivet.
Børnenes hverdag er præget af leg, struktureret aktiviteter og tage udgangspunkt i barnets spor.
Målet er at styrket barnets relation, indgå i et fællesskab, hvor de kan aflæse egne og andres følelser og kunne vente på tur.
Vi arbejder i mindre fællesskaber for at vi kan komme hele vejen rundt om barnet. Til hver gruppe er der en primær voksen, som har et særligt kendskab til børnene med fokus på deres trivsel og udvikling. På denne måde oplever vi at forældrepartnerskabet styrkes.
Vi arbejder med handleplaner for børn med udfordringer. Forældrene tilbydes en udviklingssamtale som tager udgangspunkt i barnets udvikling indenfor de seks læreplanstemaer.
Vi arbejder med Trasmo som er et redskab til beskrivelse af barnets motoriske udvikling. Vi bruger materialet til tidlig opsporing og for at skærpe vores egen indsats overfor det enkelte barn.
Ydermere sprogtester vi hvert barn 2 gange om året. I Rishøjen bruges sprogtrappen.
Vi arbejder med DPU (dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse 0-6 år). Denne model er både en vi udfylder, hvis vi ønsker en psykologisk vurdering af barnet, men det er også et redskab vi selv anvender, så vi kan se hvordan barnet aldersmæssigt placeres i udvikling.
Tværprofessionelt samarbejde:
Faggrupper som institutionen samarbejder med.
Vi har et tæt samarbejde med PPR der består af: sundhedsplejerske, psykolog, familievejleder, tale/høre konsulent og fysioterapeut.
Personalegruppens sammensætning:
Vi er syv pædagoger og 1 pædagogiske assistenter, en kandidat i psykologi og en medhjælper. Herudover har vi tilkaldevikarer vi bruger ved behov.
Praktikvejleders kvalifikationer:
Hvis der er flere vejledere sættes antal ud for de forskellige kvalifikationer.
Andet/andre uddannelser
Forbesøgets tilrettelæggelse:
Hvorledes inddrager praktikstedet flg. i forbesøget?
• Den studerendes forberedelse til forbesøget
• Dialog om praktikbeskrivelsen og uddannelsesplan
• Dialog om gensidige forventninger inden praktikkens start
• Introduktion til praktikstedet
• Straffe- og børneattest, tavshedspligt, ansættelsesbrev til lønnede praktikker m.v.
• Praktikstedets forventninger til den studerende
• Drøftelsen af videns-, færdigheds og kompetence mål samt uddannelsesplan og formulering af læringsmål
• Den studerendes mødeplan
Den studerende kommer ned til et for besøg, hvor skema, forventninger m.m. aftales.
Straffe og børneattest er indhentet fra arbejdspladsen.
Ansættelsesbrev er udført af Marianne Nielsen.
Mødeplan er udleveret inden praktikkens start.
Vores forventninger:
-at du kan møde i vores åbningstid
-at du ved praktikkens start laver et opslag, der kort fortæller lidt om dig, som kan sendes ud på aula
-at du møder forældrene på en anerkendende og ordentlig måde
-at du kan deltage i diverse personalemøder og arrangementer på lige fod med det faste personale. Dette er oftest aftensmøder der ligger i tidsrummet kl. 16:30-20:00.
-at du er fysisk og psykisk i stand til at arbejde i en daginstitution.
- Du skal være opmærksom på, at du er en rollemodel, hvilket bl.a. kræver at du møder børn, forældre og kollegaer på en anerkende måde, er nysgerrig og kan give konstruktiv feedback.
-Vi forventer du har det nødvendige tøj og fodtøj både til inde og ude, der passer til årstiden.
-at ferieafholdelse er aftalt med praktikstedet ved start og er tænkt ind i perioden.
Planlægning af de første dage på praktikstedet:
Introduktion til institutionen, hverdagens organisering og stedets kultur.
Det er praktikvejlederen der skal introducere den studerende i hverdagens organisering og stedets kultur, dette gøres på først kommende vejledningstime, der skal ligge en uge efter den studerende er startet.
Organisering af kontakt til professionshøjskolen i forbindelse med:
• praktikudtalelse
• Afsluttende prøve
Uddyb, hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring/problemer i praktikforløbet.
Såfremt der er usikkerhed om, hvorvidt den studerende kan nå sine kompetence mål, kontaktes praktikansvarlig på seminariet. Dette vil ske tidligt i forløbet, med håb om, at der i fællesskab kan rettes op på situationen.
Ved fravær/sygefravær følger vi gældende lovgivning.
Dato for sidste revidering: 2024.